Vi Àr bortskÀmda med flÀder i Sverige. Den vÀxer lite varstans i trÀdgÄrdar, det vilda och planteras Àven ofta pÄ mÄnga offentligt platser som parker, lekplatser ect.
SÄ har ni ingen egen buske sÄ Àr det inte svÄrt att fÄ tag pÄ. Det Àr bara att följa doften, för nÀr de stÄr i full blom sÄ doftar de ordentligt.

Mina förĂ€ldrar har alltid haft mycket flĂ€der i trĂ€dgĂ„rden, och jag tyckte alltid nĂ€r jag var liten att det sĂ„g ut som en buske tĂ€ckt av en gulnande spetsduk. VĂ€ldigt mycket nostalgi i bĂ„de doft och smak. Och det verkar jag inte vara ensam om, flĂ€der smakar barndom för oss – sĂ„ fint! Tycker Ă€ven om att det finns en sĂ€gen att flĂ€dern var extra viktigt att ha i trĂ€dgĂ„rden eftersom den fick goda husandar att stanna pĂ„ gĂ„rden.

FLÄDERTIPS

Blommor vs bÀr
Saft kan kokas pÄ blommor eller pÄ bÀren, men det blir allt godast pÄ blommorna.
FlÀderbÀrssaft blir helt annan smak och fÀrg.
BÀren ska inte Àtas omogna eller rÄa, men Àr gott att göra fuskkapris pÄ.
FlĂ€dersaft Ă€r mycket gott som smaksĂ€ttare i desserter, drinkar, bakverk, smoothie…
Frys in och ha resten av Äret.

Blanda inte ihop flĂ€der med druvflĂ€der och sommarflĂ€der – nĂ€mligen tvĂ„ giftiga vĂ€xter.

Och hur ser man skillnad pÄ det?
Det lÄter krÄngligare Àn det Àr, man kÀnner igen flÀder.
FlĂ€der – flata/platta ”blomstĂ€llningar” och svarta bĂ€r.
DruvflĂ€der – Blommorna vĂ€xer i klasar, blommar tidigare Ă€n flĂ€dern samt att de har röda bĂ€r.
SommarflÀder Àr ocksÄ en giftig flÀder, men det Àr en ört som Àr mycket mindre, drygt en meter hög och vissnar ner helt pÄ vintern.


HÀr kommer en mindre, enkel omgÄng saft. Vill man dubblera mÀngden sÄ gÄr det fint.

LÀttkokad flÀderblomssaft

MĂ€ngd: ca 5 dl

15 stora flÀderblomsklasar
1 citron, eko
5 dl socker
1 tsk citronsyra
4 dl vatten

SÄ hÀr:
Skölj blommorna i vatten och lÄt rinna av.
Skölj citronen och skÀr i skivor.
Varva blomklasar, citronskivor och citronsyra i en bunke.
Koka upp vatten och socker sÄ att det löser sig. HÀll det heta vattnet i bunken.
LÄt stÄ i rumstemperatur i 2 dygn och sedan i kylskÄpet i ca 2 dygn .
Sila upp saften i flaskor. Förvara kallt.

Ta tillvara:
HÀr kan man köra en Ripasso-variant (det goda vinet dÀr man anvÀnder sig av rester frÄn Amarone-produktionen till Ripasso-produktionen. NÀr resterna fortfarande har ett sÄ bra vÀrde i sig)
Att ta tillara pÄ det man silar bort och koka sylt, marmelad, mos eller gele pÄ.

Saften gÄr fint att frysa. Vad som Àr bra Àr att det brukar gÄ att krafsa ur nÄgra skedar ur den frysta saften.
NÄgra skedar som kan bli saft, smak pÄ glassen, drinken eller i sockerkakor, tÄrtfyllning, bullar ect.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *